De dure dollar zorgt op papier voor fantastische cijfers voor Ahold, maar onderliggend vallen de resultaten tegen. De omzet in de VS bleef gelijk. In Nederland groeit Albert Heijn voornamelijk dankzij het ombouwen van C1000-supermarkten.
De omzet van Ahold is in het eerste kwartaal spectaculair gestegen met 14,9 procent tot 11,3 miljard euro, maar die groei is vrijwel enkel te danken aan de zwakke euro, waardoor de Ahold meer euro’s overhoudt aan elke dollar die het in Amerika verdient.
En dat tikt aan, want Amerika is verantwoordelijk voor twee derde van de omzet. Corrigeer je voor de dure dollar, dan groeide de omzet van de hele groep maar met 1,4 procent.
Albert Heijn blijft kwakkelen
De omzet van de Albert Heijn winkels is fors gestegen met 5,7 procent tot 3.75 miljoen euro. Maar ook dat cijfer is geen realistische afspiegeling van hoe de zaken gaan.
De omzetstijging is allereerst te danken aan de ombouw van 16 C1000-winkels en de opening van tien nieuwe winkels in België die ook onder de Nederlandse groep vallen.
Albert Heijn wist wel, in tegenstelling tot het eerste kwartaal van 2014, in de bestaande winkels meer te verkopen. Maar dat ging ten koste van de operationele marge die daalde van 5 naar 4,4 procent.
De kristalglazenactie was dus een succes in die zin dat de supermarktketen meer klanten wisten te lokken, maar de kosten voor de actie waren niet gering, schrijft Ahold in het kwartaalbericht.
Bol.com
De onlinetak, waaronder Bol.com en Albert Heijn Online vallen, boekte een omzetgroei van 20 procent. Internetwinkel Bol.com werd in 2012 voor 350 miljoen euro gekocht door Ahold. Het bedrijf geeft verder geen absolute cijfers van Bol.com.
Koers Ahold omlaag
De koers van Ahold op het Damrak daalde bij opening met 2 procent, maar herstelde later iets. Rond half tien stond het aandeel nog een half procent in de min.
Analisten waren niet onder de indruk van de cijfers. "De marge valt tegen. Er was al voor gewaarschuwd, maar het blijft duidelijk lastig om deze te verbeteren", zei analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen woensdag tegen persbureau ANP.
Ook de op het oog spectaculaire winst van 213 miljoen viel analisten gepolst door persbureau Bloomberg behoorlijk tegen. Dat was wel meer dan het viervoudige van het eerste kwartaal in 2014, maar toen werd de nettowinst gedrukt vanwege een last die Ahold nog moest nemen in verband met de schikking rond het boekhoudschandaal bij US Foodservice in 2003.
Topman Dick Boer gaf woensdag geen verdere toelichting op de onderhandelingen met de Belgische supermarktketen Delhaize. Beide supermarktbedrijven zijn in gesprek over een fusie.
Lees ook
Hoe Albert Heijn de grote steden domineert
Dit zijn de sterkste winkelketens van morgen: Bol.com, Action en Lidl
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl